Aprilia Caponord 1200-Az első rész

Feladva:2013-07-27 21:04:31

Elérkezett az idő. Végre mi is kipróbálhattuk az Aprilia új csodafegyverét, a túramotorok (mert az enduróhoz semmi köze) legfrissebb trónkövetelőjét.
3 különböző pilóta, 3 helyszín, és 3 korosztály.
Igyekeztünk mindent megtudni a motorról, ami a magyar vásárlókat csak érdekelheti.
A tesztalany az Aprilia Caponord 1200 volt, az első rider akinek a véleményét olvashatjátok: Kenyér.


Nagyon vártam már, hogy végre személyesen is megoszthassak valamit az oldalon, ami a miénk,ami egyedi,ami teljesen rsvforum. És nem is mertem remélni,hogy rögtön egy újmotor teszt lesz az amit megoszthatok veletek.


A motor amit kölcsönkaptunk a Netmoto Kft-től (www.apriliamotor.hu ) az 1200-es Caponord  alap változata volt.,ami a véleményem összegzésében elég fontos tényező lehet.


A tesztútvonalam elég szerencsésnek mondható. Budaörs környéki utakon, városban, főútvonalakon, kisebb szerpentineken volt lehetőségem faggatni a kategória újoncot.

Tudva, hogy 4,5 millát fogok a combjaim közé, aggódva kezdtem meg a kiválasztott útvonalat.

Elővigyázatosságom jeleként még a parkolóba „rain” módba raktam az elektronikát, beraktam az észrevehetetlenül kapcsoló váltót egyesbe, kiengedtem a kuplungot, és lustán útjára engedtem az Aprilia legfiatalabb oroszlánját.


Már az első kilométereken feltűnt,hogy bizony ha nagyon megfosztják az éltető benzintől a nagymacskát hajlamos a torpanásra. Megmondom őszintén nem tudom hány lovat ereszt az aszfaltra rain üzemmódban,de ezt csak úgy érhették el,ha nagyon kevés üzemanyagot kap, ennek következménye,hogy magas sebességi fokozatban, alacsony fordulaton rögtön érezhetővé vált a V2esekre jellemző rángatás.



Hamar felkapcsoltam túra fokozatba (menet közben nyugodtan lehet váltogatni a térképek között),és mintha egy új motort kaptam volna. Az az erő amit itt lead mindenre elég.  Szépen folyamatosan jön a nyomaték, lyuk, megtorpanás, vagy hátba rúgás sehol nem érezhető, csak kiegyensúlyozott finom teljesítmény. Akár előzésről,akár emelkedőről volt szó ,késlekedés nélkül tette a dolgát az erőforrás, hamar el is gondolkoztam rajta,mi a fenének ebbe sport fokozat.



Miután kellően összebarátkoztam a  blokkal ,elkezdtem figyelni a futóműre,fékekre,kezelőszervekre.

Ami nem nyerte meg a tetszésemet a kormány ergonómiája. Határozottan fárasztotta a kezem. Hogy ez azért volt,mert számomra szokatlan pozícióban ültem rajta v,agy mert túl szélesnek találtam,nem tudnám megmondani,de egy túramotortól valahogy kényelmesebbet vártam.

Ez az érzés a kilométerek fogyásával nem erősödött, szóval simán benne van a pakliban,hogy bennem van a hiba.




Lássuk mit is tapasztaltam még… A váltó ról nem tudok mondani semmit. Olyan finoman kapcsol,és annyira egyértelműen teszi a dolgát bármilyen fordulaton,hogy beleköthetetlen. Istenemre megpróbáltam mindent. Kuplunggal, anélkül,alacsony fordulat, tiltás közelben…  Csak tette a dolgát,fittyet hányva az erőlködésemre.

Aztán itt van a futómű dolog. Már régóta agyalok,hogy lecserélem a sportmotorom egy túrásabbra. Imádom, de itthonra pont az ilyen gépek kellenek, mint a Caponord. Ezen aztán semmit nem éreztem az úthibákból. Ez azért volt felettébb különös,mert mindezek mellett a hátulját kimondottan feszesnek,sportosnak éreztem. És mégis megmaradt minden tömés a fogamban.

Persze itthon az sem árt,ha már haladunk,akkor meg is tudjunk állni, és ebben a Caponord fékei igazi partnerek. Az ABS elég hamar életbe lép,de alig érezhetően,és nem zavaróan teszi a dolgát. A Radiális Brembo, az megy ugye… az meg Brembo. Mintha horgonyt vernék az aszfaltba. Teszi a dolgát.

A külseje megosztja a véleményeket. Érdekes, ahogy az Aprilia családon belül mindenre képes ráhúzni az RSV4 designját, és megmondom őszintén már én is kicsit fáztam a megjelenéstől, de ezek ott Noaléban tudnak valamit. A szélvédelem zseniális! Nem is értem az RSV4-en miért csap a szellő. Itt semmit nem érezni belőle. Se térden,se sisakon,nincs turbulencia,csak  bámészkodás,és szélcsend.

Pedig a 184-cm amivel a nyeregbe helyet foglalok,már nem az alacsony növésű kategória.


Caponord 1200 ABS



És most egy külön fejezet. Ez pedig a sport mód. És hogy miben más a sport mód, a jó erőben lévő túra programtól? Egyszerűen egy meghízott supermotót csinál a Caponordból!

 Valami eszméletlen móka! Az ember szája fültől fülig szalad, ahogy a 128 paci a 118 nm-el neki indul a kanyaroknak,majd a seggét kitolva száguldozik ki belőle. Ha ezt valaki az elején ezt mondta volna  a motorról bizonyára kinevetem.

Persze minden éremnek két oldala van, ezt a fajta mókát már annyira nem tolerálja a gyári set-up,így komoly libegést lehetett felfedezni az első futómű környékéről, illetve nagyon hirtelen,és nagyon orvul tud megindulni a hátulja is. Többször előfordult, hogy jobban megindult kifelé,mint szerettem volna.

Nagyon hamar megérett bennem a gondolat,hogy vissza kellene tenni túra módba. De nem tettem. Viszont abban maradéktalanul biztos vagyok,hogy aki ezt a fajta közlekedési kultúrát részesíti előnyben a Caponordnál,az szigorúan az aktív futóműves változatot vegye meg!

 


Caponord 1200 First ride



Összességében elmondhatom,hogy nagyon nagy élmény volt a motor,és nagyon kellemes kilométereket töltöttem a nyergében.

Itt fel is hívnám a figyelmét mindenkinek arra, hogy a véleményeim teljesen szubjektívek, nem vagyok tesztrider,és a leírt esetleges negatívumok is csak azért szúrhattak szemet, mert kimondottan kerestem azokat.


 


Caponord 1200 ABS

Jellemzők:


90 °-os V motor,


Maximális teljesítmény: 128 Le (95,5 kW) 8500-as fordulaton, forgatónyomaték: 118 Nm 6500-as fordulatszámnál,


Dupla vezérműtengely, hengerenként négy szelep,


Dupla gyújtás hengerenként,


 Elektronikus üzemanyag-befecskendezés, két fojtószeleppel,


Gyújtótekercsek integrálva a gyújtókábelekbe,


Háromutas katalizátor, dupla lambda-szonda,


Hidraulikusan működtetett tengelykapcsoló.


Elektronika


A motort vezérlő ECU, három térképe küzül lehet választani: eső, túra és sport.


SPORT: maximális és közvetlen teljesítmény leadás az agresszív stílus kedvelőinek.


TÚRA: a maximális teljesítménye, ugyanaz, mint a Sport fokozatban, de a teljesítmény leadás szelídsége révén alkalmasabb a mindennapi motorozáshoz vagy kalandozáshoz.


ESŐ: a teljesítmény 100 LE, a maximális kontroll és biztonságos körülmények biztosítása rossz időjárási körülmények esetére.


ABS és a kipörgésgátló (ATC) egyaránt kikapcsolható, és mindkettő alapfelszereltség a Caponord 1200-on.


 


Külön szeretném megköszönni a Netmoto Kft-nek,hogy rendelkezésünkre bocsátott a tesztmorot!



Hamarosan Plazer,és Sünbáró is megosztja veletek véleményét,hogy teljes legyen az összkép!

 Üdv: Kenyér


 



Szólj hozzá,vagy oszd meg: