Lenni vagy nem lenni…avagy: Csatlakozik az Aprilia a gyári GP alakulatokhoz?

Feladva:2013-09-03 20:18:30

Aleix Espargaro és Randy de Puniet teljesítménye világossá tette, hogy az Aprilia ART blokkja az a motor, mely esélyt nyújt minden versenyzőnek gyári vagy privát csapatnál. Több oka is van annak, hogy ilyen sikeres e gépezet: az erőforrás nagyon erős, karakterisztikája rendkívül jó és nagyon könnyű vezetni.



Azonban talán a legnagyobb előny mellyel az Aprilia rendelkezik, az az elektronikai csomag, amit a WSBK-ban használnak és onnan ültették át. E csomag segít az Apriliának abban, hogy ily kiemelkedően versenyképes legyen. "A motor 75%-ban elektronika", mondta Espargaro egy interjúban a holland MOTOR magazinnak.


Aspar úr nemrég megerősítette, hogy egy új csomagot kap az Apriliatól 2014re. Gino Borsoi (lásd a képen) úgy nyilatkozott, hogy a gyártó nagyon jó hírekkel szolgált számukra és készek arra, hogy többé-kevésbé át építsék a motort. Az Apriliatól kapott csomag új vázat tartalmazna, új aerodinamikát és új erőforrást is.



Mivel még nem tudni, hogy gyári alakulatként indul e az Aprilia a következő szezonban vagy sem, így 2014-től az Aprilia kénytelen lesz döntést hozni. Ha továbbra is folytatni szeretnék pályafutásukat, mint nem gyári alakulat (a kategória megnevezése CRT helyett), kénytelenek lesznek használni a Dorna által biztosított szoftvereket, melyeket Magneti Marelli írt. Bár az elektronika hatalmas korlátokat állít fel, a hat hónap alatt amióta bevezették, inkább még mindig csak egy projektnek mondható, mely állandó fejlesztés alatt ál. Mindamellett, az Aprilia szoftvere egy bevált csomag, sokévnyi tapasztalattal és fejlesztéssel maga mögött.


A másik lehetőség az, hogy versenyezni fognak gyári zászló alatt és folytatják saját fejlesztésű szoftverükkel átírva a Magneti Marelli hardverét. Bár az elektronika jobb lenne, a probléma a motor élettartama, és még inkább az, hogy a követelmény szerint csak 20 liter üzemanyag lehet a fedélzeten. Mint új gyártónak (Aprilia nem versenyzett a MotoGP osztályában, mint MSMA gyártó 2007 óta) az Aprilianak meg lesz engedve, hogy egy szezonban 9 motorblokkot használhat el a megszokott 5 helyett, amennyiből a többieknek kell gazdálkodniuk. Így csökken azon probléma jelentősége, mely a motor élettartamát illeti. Viszont kibírni egy egész futamot 20 liter üzemanyaggal túl nagy gondot jelent az Apriliának jelen pillanatban. Gino Borsoi szerint, a legtöbb versenyt 21 literhez közeli üzemanyag elfogyasztásával teljesítették, mely a jelenlegi limitet jelenti.


Az Apriliások igyekeznek megoldani ezt a problémát. Az alapján, hogy egyre megbízhatóbb a GPOne, az Aprilia megkérte a MSMA szervezetét, mely képviseli a jelenlegi gyártókat, hogy tegyenek egy kivételt és engedjék meg nekik, hogy 22 liter lehessen a használandó üzemanyag mennyisége számukra a 20 liter helyett.  A MSMA elutasította ezt a kérelmet, azon az alapon, hogy egy szabály legyen az összes gyár számára. GPOne helyesen mutat rá arra, hogy amikor a Suzuki kért kivételeket (extra motorok, menteséget az alól a szabály alól, hogy újonc nem csatlakozhat gyári csapathoz) a Japán gyártó megkapta, amit akart. A félelem, (GPOne spekulál), hogy az extra 2 liter és saját fejlesztésű szoftverük az Apriliát igen vonzó opcióvá tenné. Az ART már bizonyított, és további fejlesztésekkel is rendelkeznek.



Az igazi baj az Apriliával persze az ára. Ahol gyári prototípusok 2 millió euróba kerülnek, a Honda és Yamaha CRT-k 1 millióba, az Aprilia a motorját csak fél millióért kínálja. Egy gép mely potenciális veszélyt jelenthet a privát gépekre és még az ára is felettébb vonzó, könnyedén leigázhatná a piacon levő Hondákat és Yamahákat. A már meglévő gyártók tartanak attól, hogy az Aprilia a hátsó ajtón keresztül átvenné az uralmat a kategória felett és ezért ragaszkodnak ahhoz, hogy ha az Aprilia saját szoftverét akarja használni, akkor érje be a 20 liter üzemanyaggal.


Így hát a labda most már a Dorna udvarában található. Az üzemanyag-korlátozások melyek az MSMA-nak köszönhetőek jelenleg az a "műszaki kihívás", mely borsot tör minden résztvevő orra alá, melyek nem kedveltek sem a Dorna személyzeténél sem a csapatoknál. Igen nagy korlátozás minden csapat számára, akik be szeretnének lépni a MotoGP világába, és többek közt az egyik fő oka annak is, hogy a Suzuki visszatérése a tervezett 2014-ről immár 2015-re tolódott. A Dorna igazán tehetne egy kivételt az új gyártók számára, kik csatlakozni szeretnének a vándorló cirkuszhoz, viszont ez kihívás lenne a már meglévő gyárak számára. Hogy reagálnának erre a gyárak? Ez egy nagyon jó kérdés, amire senki sem tudja a választ. De ha az Aprilia fél millióért kínál gépeket, akkor nehéz azt állítani, hogy ez csak egy költségcsökkentő intézkedés lenne.


 




Szuszi 


 



Szólj hozzá,vagy oszd meg: